1949.1989.
évi XXXI.
törvény
A MAGYAR
NÉPKÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYAaz Alkotmány módosításáról
A nagy Szovjetunió fegyveres ereje felszabadította
országunkat a német fasiszták igája alól, szétzúzta a földesurak és nagytőkések
népellenes államhatalmát, megnyitotta dolgozó népünk előtt a demokratikus
fejlődés útját. A régi rend urai és védelmezői ellen vívott kemény küzdelmekben
hatalomra jutva, a magyar munkásosztály, szövetségben a dolgozó parasztsággal,
a Szovjetunió önzetlen támogatásával újjáépítette háborúban elpusztult
országunkat. Évtizedes harcokban megedződött munkásosztályunk vezetésével, az
1919. évi szocialista forradalom tapasztalataival gazdagodva, a Szovjetunióra
támaszkodva népünk megkezdte a szocializmus alapjainak lerakását s országunk a
népi demokrácia útján halad előre a szocializmus felé. E küzdelem és
országépítő munka már megvalósult eredményeit, országunk gazdasági és
társadalmi szerkezetében végbement alapvető változásokat fejezi ki és a további
fejlődés útját jelöli meg: A MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA.
I. FEJEZET
A Magyar Népköztársaság
1. § Magyarország: népköztársaság.
2. § (1) A Magyar Népköztársaság a munkások és dolgozó
parasztok állama.
(2) A Magyar Népköztársaságban minden hatalom a
dolgozó népé. A város és falu dolgozói választott és a népnek felelős küldöttek
útján gyakorolják hatalmukat.
3. § A Magyar Népköztársaság A Magyar
Népköztársaság alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény - amelynek módosított
és egységes szövegét az 1972. évi I. törvény állapította meg - (a továbbiakban:
Alkotmány) a következők szerint módosul:
1. § Az Alkotmány Bevezető része helyébe a következő
szöveg lép:
„A többpártrendszert, a parlamenti demokráciát és a
szociális piacgazdaságot megvalósító jogállamba való békés politikai átmenet
elősegítése érdekében az Országgyűlés - hazánk új Alkotmányának elfogadásáig -
Magyarország Alkotmányának szövegét a következők szerint állapítja meg:”
2. § Az Alkotmány I. fejezete helyébe a következő
rendelkezések lépnek:
1. § Magyarország: köztársaság.
2. § (1) A Magyar Köztársaság független,
demokratikus jogállam, amelyben a polgári demokrácia és a demokratikus
szocializmus értékei egyaránt érvényesülnek.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,
amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül
gyakorolja.
(3) A társadalom egyetlen szervezetének, egyetlen
állami szervnek vagy állampolgárnak a tevékenysége sem irányulhat a hatalom
erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos birtoklására.
Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki jogosult és egyben
köteles fellépni.
3. § (1) A Magyar Köztársaságban a pártok az
Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett szabadon
alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
(2) A pártok közreműködnek a népakarat
kialakításában és kinyilvánításában.
(3) A pártok közhatalmat közvetlenül nem
gyakorolhatnak. Ennek megfelelően egyetlen párt sem irányíthat semmiféle állami
szervet. A pártok és a közhatalom szétválasztása érdekében törvény határozza
meg azokat a tisztségeket, közhivatalokat, amelyeket párt tagja vagy
tisztségviselője nem tölthet be.
4. § A szakszervezetek és más érdekképviseletek
védik és képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és a vállalkozók érdekeit.
5. § A Magyar Köztársaság állama védi
a magyar
dolgozó nép szabadságát és hatalmát, az ország függetlenségét, harcol az
ember kizsákmányolásának minden formája ellen, szervezi a társadalom erőit a
szocialista építésre. A Magyar Népköztársaságban megvalósul a munkásság és a
dolgozó parasztság szoros szövetsége a munkásosztály vezetésével. és területi
épségét, valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.
A társadalmi rend
4. § (1) A Magyar Népköztársaságban a termelési eszközök
zöme társadalmi tulajdonként az állam, a közületek vagy szövetkezetek
tulajdonában van. Termelési eszközök magántulajdonban is lehetnek.
(2) A Magyar Népköztársaságban a népgazdaság
irányító ereje a nép államhatalma. A dolgozó nép fokozatosan kiszorítja a tőkés
elemeket és következetesen építi a gazdaság szocialista rendjét.
5. § A Magyar Népköztársaság gazdasági életét állami
népgazdasági terv határozza meg. Az államhatalom a társadalmi tulajdonban levő
vállalatokra, az állami bankrendszerre, a mezőgazdasági gépállomásokra
támaszkodva irányítja és ellenőrzi a népgazdaságot a termelőerők fejlesztése, a
közvagyon növelése, a dolgozók anyagi és kulturális színvonalának állandó
emelése és az ország véderejének fokozása érdekében.
6. § Az egész nép vagyonaként az állam és a közületek
tulajdona: a föld méhének kincsei, az erdők, a vizek, a természeti erőforrások,
a bányák, a jelentős ipari üzemek, a közlekedési eszközök - vasút, szárazföldi,
vízi- és légiutak -, a bankok, a posta, a távíró, a távbeszélő, a rádió, az
állam által szervezett mezőgazdasági üzemek: állami gazdaságok, gépállomások,
öntözőművek stb. Az állam vállalatai látják el a külkereskedelmet, valamint a
nagykereskedelmet; az állam irányítja az egész kereskedelmi forgalmat.
7. § (1) A Magyar Népköztársaság elismeri és biztosítja
a dolgozó parasztok jogát a földhöz és kötelességének tekinti, hogy állami
gazdaságok szervezésével, mezőgazdasági gépállomásokkal, az önkéntes társulás6. § (1) A
Magyar Köztársaság elutasítja a háborút, mint a nemzetek közötti viták
megoldásának eszközét, és tartózkodik a más államok függetlensége vagy területi
épsége ellen irányuló erőszak alkalmazásától, illetőleg az erőszakkal való
fenyegetéstől.
(2) A Magyar Köztársaság együttműködésre törekszik
a világ valamennyi népével és országával.
(3) A Magyar Köztársaság felelősséget érez a
határain kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal való
kapcsolatuk ápolását.
7. § (1) A Magyar Köztársaság jogrendszere
elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait, biztosítja továbbá
a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangját.
(2) A jogalkotás rendjét alkotmányerejű törvény
szabályozza.
8. § (1) A Magyar köztársaság elismeri az ember
sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben tartása
és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) Alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat kizárólag alkotmányerejű törvény állapíthat meg.
(3) Alapvető jog gyakorlása csak alkotmányerejű
törvényben megállapított olyan korlátozásnak vethető alá, amely az állam
biztonsága, a belső rend, a közbiztonság, a közegészség, a közerkölcs vagy
mások alapvető jogainak és szabadságának a védelme érdekében szükséges.
(4) Az 54-56. §-ban, az 57. § (2)-(4) bekezdésében,
a 60. §-ban, a 66-69. §-ban és a közös munka alapján működő
termelőszövetkezetek támogatásával elősegítse a mezőgazdaság szocialista
fejlődését.70/E. §-ban megállapított alapvető jogokat még
rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet idején sem lehet korlátozni
vagy felfüggeszteni.
(2) Az állam elismeri és támogatja a dolgozóknak a
kizsákmányolás ellen irányuló minden valóságos szövetkezeti mozgalmát.
8. § (1) A munkával szerzett tulajdont az Alkotmány
elismeri és védi.
(2) A magántulajdon és a magánkezdeményezés a köz
érdekeit nem sértheti.
(3) Az öröklési jogot az 9. § (1)
Magyarország gazdasága a tervezés előnyeit is felhasználó piacgazdaság,
amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben
részesül.
(2) A Magyar Köztársaság a versenysemlegesség elve
alapján elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a verseny szabadságát,
amelyet csak alkotmányerejű törvény korlátozhat.
10. § (1) A magyar állam tulajdona nemzeti vagyon.
(2) Az állam kizárólagos tulajdonának, valamint
kizárólagos gazdasági tevékenységének körét alkotmányerejű törvény határozza
meg.
11. § Az állami vállalatok és gazdálkodó szervek a
törvényben meghatározott módon és felelősséggel önállóan gazdálkodnak.
12. § (1) Az állam támogatja az önkéntes társuláson
alapuló szövetkezeti mozgalmat, elismeri a szövetkezetek önállóságát.
(2) Az állam elismeri a termelői önigazgatás és az
önkormányzat tulajdonának létrejöttét és működését.
13. § Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és
közérdekből, törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen és
azonnali kártalanítás mellett lehet.
14. § Az Alkotmány biztosítja. az öröklés
jogát.
9. § (1) A Magyar Népköztársaság társadalmi rendjének
alapja a munka.
(2) Minden munkaképes polgárnak joga, kötelessége
és becsületbeli ügye, hogy képességei szerint dolgozzék.
(3) A dolgozók munkájukkal, munkaversenyben való
részvételükkel, a munkafegyelem fokozásával és a munkamódszerek
tökéletesítésével a szocialista építés ügyét szolgálják.
(4) A Magyar Népköztársaság megvalósítani törekszik
a szocializmus elvét: „Mindenki képessége szerint, mindenkinek munkája
szerint”.
III. FEJEZET
Az államhatalom legfelsőbb
szervei
10. § (1) A Magyar Népköztársaság legfelsőbb államhatalmi
szerve az Országgyűlés.
(2) Az Országgyűlés gyakorolja a népszuverénitásból
folyó összes jogokat15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a
család intézményét.
16. § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az
ifjúság létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság
érdekeit.
17. § A Magyar Köztársaság a rászorulókról
kiterjedt szociális intézkedésekkel gondoskodik.
18. § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti
mindenki jogát az egészséges környezethez.”
3. § Az Alkotmány II. fejezetének címe helyébe a
következő cím lép: „Az
Országgyűlés”.
4. § (1) Az Alkotmány 19. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő
jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.”
(2) Az Alkotmány 19. §-ának (3) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(3) E jogkörében az Országgyűlés:
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) alkotmányerejű törvényeket és törvényeket alkot;
c) meghatározza az állami költségvetést,ország
társadalmi-gazdasági tervét;
c) megállapítja a népgazdasági tervet,
d) megválasztja a Népköztársaság Elnöki Tanácsát,
e) megválasztja a minisztertanácsot,
f) minisztériumokat létesít és szüntet meg, illetőleg
meghatározza és megváltoztathatja a minisztériumok feladatkörét,
d) megállapítja az államháztartás mérlegét, jóváhagyja
az állami költségvetést és annak végrehajtását;
e) dönt a Kormány programjáról;
f) megköti a Magyar Köztársaság külkapcsolatai
szempontjából kiemelkedő fontosságú nemzetközi szerződéseket;
g) dönt a hadüzenethadiállapot kinyilvánításáról
és a békekötés kérdésében,kérdéséről;
h) hadiállapot vagy idegen hatalom fegyveres támadásának
közvetlen veszélye (háborús veszély) esetén kihirdeti a rendkívüli állapotot,
és Honvédelmi Tanácsot hoz létre;
i) az alkotmányos rend megdöntésére vagy a hatalom
kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá az
állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát tömeges méretekben veszélyeztető,
fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos cselekmények,
elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén (a továbbiakban együtt:
szükséghelyzet) szükségállapotot hirdet ki;
j) dönt a fegyveres erők külföldi vagy országon belüli
alkalmazásáról;
k) megválasztja a köztársasági elnököt, a
Minisztertanácsot, az Alkotmánybíróság tagjait, az állampolgári jogok
országgyűlési biztosait, az Állami Számvevőszék elnökét, elnökhelyetteseit, a
Magyar Nemzeti Bank elnökét, a Legfelsőbb Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;
l) a Minisztertanács javaslatára feloszlatja azt a
tanácsot, amelynek működése az Alkotmánnyal ellentétes;
11. § (1) Az Országgyűlést négy évi időtartamra
választják.
(2) Országgyűlési képviselőt az Országgyűlés
hozzájárulása nélkül letartóztatni vagy ellene bűnvádi eljárást indítani -
tettenérés esetét kivéve - nem lehet.
(3) Minden politikai, gazdasági vagy egyéb
tevékenység, illetőleg magatartás, amely ellentétben áll a dolgozók érdekével,
összeférhetetlen az országgyűlési képviselői megbízatással.
12. § (1) Az Országgyűlés évenként legalább két ízben ül
össze rendes ülésszakra.
(2) Az Országgyűlést a képviselők egyharmadának
írásbeli kérelmére vagy a Népköztársaság Elnöki Tanácsának határozata alapján össze
kell hívni.
(3) Az Országgyűlés tagjai sorából elnököt, két
alelnököt és hat jegyzőt választ.
(4) Az Országgyűlés üléseinek összehívásáról a
Népköztársaság Elnöki Tanácsa gondoskodik.
(5) Az Országgyűlés működésének szabályait és
tárgyalási rendjét ügyrendben állapítja meg.
13. § Az Országgyűlés ülései általában nyilvánosak.
Rendkívüli esetben az Országgyűlés zárt ülés tartását is elhatározhatja.
14. § (1) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti
meg.
(2) Törvényt a Népköztársaság Elnöki Tanácsa, a minisztertanács,
továbbá bármely országgyűlési képviselő kezdeményezhet.
15. § (1) Az Országgyűlés akkor határozatképes, ha a
képviselőknek legalább fele jelen van.
(2) Határozatait az Országgyűlés szótöbbséggel
hozza.
(3) Az alkotmány megváltoztatásához az
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
16. § Az Országgyűlés által elfogadott törvényt a
Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke és titkára írják alá. A törvény
kihirdetéséről a Tanács elnöke gondoskodik. A törvényt a hivatalos lapban kell
kihirdetni.
17. § (1) Az Országgyűlés a szükséghez képest bármely
kérdés megvizsgálására tagjaiból bizottságot küldhet ki.
(2) A hatóságok, hivatalok és intézmények, valamint
az állam minden polgára köteles az országgyűlési bizottság által kívánt adatokat
rendelkezésre bocsátani, illetőleg a bizottság előtt vallomást tenni.
18. § (1) Az Országgyűlés megbízatásának lejárta előtt is
kimondhatja feloszlását.
(2) Háború vagy egyéb rendkívüli körülmények esetén
az Országgyűlés megbízatásának meghatározott időre való meghosszabbítását is
kimondhatja.
(3) A feloszlatott Országgyűlést a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa háború vagy egyéb rendkívüli körülmények esetén ismét
összehívhatja. Az ekként összehívott Országgyűlés megbízásának meghosszabbítása
tárgyában maga határoz.
(4) Az Országgyűlés feloszlatásától számított három
hónapon belül új Országgyűlést kell választani.
(5) A megválasztott Országgyűlést a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa a választást követő egy hónapon belül hívja egybe.
19. § (1) Az Országgyűlés első ülésén tagjai sorából
megválasztja a Népköztársaság Elnöki Tanácsát, amely elnökből, két helyettes
elnökből, titkárból és tizenhét tagból áll.
(2) A minisztertanács elnöke, elnökhelyettesei és
tagjai a Népköztársaság Elnöki Tanácsába nem választhatók.
20. § (1) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának hatásköre:
a) kitűzi az országgyűlési választásokat,
b) összehívja az Országgyűlést,
c) törvényeket kezdeményez,
d) országos jelentőségű kérdésekben népszavazást
rendelhet el,
e) a Magyar Népköztársaság nevében nemzetközi
szerződéseket köt,
f) megerősíti a nemzetközi szerződéseket,
g) megbízza és fogadja a követeket,
h) kinevezi a törvény által meghatározott fontosabb
megbízatású állami alkalmazottakat, valamint a fegyveres erők magasabbrangú
tisztjeit,
i) adományozza az Országgyűlés által alapított
rendjeleket és címeket, valamint hozzájárul külföldi rendjelek és címek
viseléséhez,
j) gyakorolja a kegyelmezési jogot,
k) dönt azokban az ügyekben, amelyeket külön törvény
hatáskörébe utal.
(2) A Népköztársaság Elnöki Tanácsa az
államigazgatási és a helyi államhatalmi szervek által hozott minden olyan
jogszabályt, határozatot vagy intézkedést megsemmisíthet, illetőleg
megváltoztathat, amely az alkotmányba ütközik, vagy sérti a dolgozó nép
érdekeit.
(3) A Népköztársaság Elnöki Tanácsa feloszlathatja
az államhatalomnak azt a helyi szervét, melynek működése az alkotmányba
ütközik, vagy a dolgozó nép érdekeit súlyosan veszélyezteti.
(4) Ha az Országgyűlés nem ülésezik, az
Országgyűlés jogkörét a Népköztársaság Elnöki Tanácsa gyakorolja; az Alkotmányt
azonban nem változtathatja meg.
(5) A Népköztársaság Elnöki Tanácsa által alkotott
jogszabályok törvényerejű rendeletek, amelyeket az Országgyűlés legközelebbi
ülésén be kell mutatni.
(6) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának minden
határozatát és intézkedését az elnök és a titkár írják alá. Rendeleteit a
hivatalos lapban kell kihirdetni.
21. § (1) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának megbízatása
akkor szűnik meg, amikor az Országgyűlés a Népköztársaság Elnöki Tanácsát
újonnan megválasztja.
(2) A Népköztársaság Elnöki Tanácsa az
Országgyűlésnek felelős és köteles működéséről az Országgyűlésnek beszámolni.
(3) Az Országgyűlés jogosult a Népköztársaság
Elnöki Tanácsát vagy bármely tagját visszahívni.
(4) A Népköztársaság Elnöki Tanácsának
határozatképességéhez az elnökön és titkáron kívül kilenc tag jelenléte
szükséges.
(5) A Népköztársaság Elnöki Tanácsa ügyrendjét maga
alkotja meg és azt az Országgyűlésnek bemutatja.
IV. FEJEZET
Az államigazgatás legfelsőbb
szerve
22. § Az államigazgatás legfelsőbb szerve a Magyar
Népköztársaság minisztertanácsa.
23. § (1) A minisztertanács
a) a minisztertanács elnökéből,
b) a minisztertanács elnökhelyetteséből, illetőleg
elnökhelyetteseiből,
c) az államminiszterből, illetőleg államminiszterekből
és
d) a minisztériumokat vezető miniszterekből áll.
(2) A minisztertanácsot, illetőleg egyes tagjait a
Népköztársaság Elnöki Tanácsának javaslatára az Országgyűlés választja meg és
menti fel.
(3) Az Országgyűlés ülésein a minisztertanácsnak
azok a tagjai is részt vehetnek és felszólalhatnak, akik nem országgyűlési
képviselők.
24. § A Magyar Népköztársaság minisztériumai:
a külügyminisztérium,
a belügyminisztérium,
a honvédelmi minisztérium,
a pénzügyminisztérium,
az igazságügyminisztérium,
a nehézipari minisztérium,
a könnyűipari minisztérium,
a földművelésügyi minisztérium,
a külkereskedelmi minisztérium,
a belkereskedelmi minisztérium,
az építésügyi minisztérium,
a közlekedés- és postaügyi minisztérium,
a népművelési minisztérium,
a vallás- és közoktatásügyi minisztérium,
a népjóléti minisztérium.
25. § (1) A minisztertanács:
a) irányítja a minisztériumok és a közvetlenül alája
rendelt egyéb szervek munkáját,
b) biztosítja a törvények és a Népköztársaság Elnöki
Tanácsa rendeleteinek végrehajtását,
c) biztosítja a népgazdasági tervek megvalósítását,
d) megoldja mindazokat a feladatokat, amelyeket
jogszabály hatáskörébe utal.
(2) A minisztertanács feladatának ellátása körében
rendeleteket bocsáthat ki, amelyek azonban a Népköztársaság törvényeivel vagy a
Népköztársaság Elnöki Tanácsa által hozott rendeletekkel nem ellenkezhetnek.
(3) A minisztertanács rendeleteit a minisztertanács
elnöke írja alá; azokat a hivatalos lapban kell kihirdetni.
(4) A minisztertanács minden más államigazgatási
szerv vagy az államhatalom helyi szervei által hozott minden olyan jogszabályt,
határozatot vagy intézkedést megsemmisíthet, illetőleg megváltoztathat, amely
az alkotmányba ütközik, vagy a dolgozó nép érdekeit sérti.
26. § (1) A minisztertanács elnöke vezeti a
minisztertanács üléseit, gondoskodik a minisztertanács rendelkezéseinek és
határozatainak végrehajtásáról, irányítja a közvetlenül alájarendelt szervek
munkáját.
(2) A miniszterek a jogszabályok rendelkezéseinek
és a minisztertanács határozatainak megfelelően vezetik az államigazgatásnak
feladatkörükbe tartozó ágait és irányítják az alájuk rendelt szerveket.
(3) A minisztertanács elnöke és a miniszterek
feladatuk ellátása körében rendeleteket adhatnak ki, amelyek azonban a
Népköztársaság törvényeivel, a Népköztársaság Elnöki Tanácsa vagy a
minisztertanács által hozott rendeletekkel nem ellenkezhetnek. A rendeleteket a
hivatalos lapban kell kihirdetni.
27. § (1) A minisztertanács működéséért az
Országgyűlésnek felelős. Köteles munkájáról az Országgyűlésnek rendszeresen
beszámolni.
(2) A minisztertanács elnöke (helyettese) és tagjai
intézkedéseikért és magatartásukért egyénileg is felelősek. A felelősségrevonás
módját külön törvény szabályozza.
(3) Az Országgyűlés tagjai a minisztertanácshoz,
annak elnökéhez vagy bármely tagjához feladatkörükbe tartozó minden ügyben
kérdéseket intézhetnek, melyekre azok az Országgyűlésen kötelesek
felvilágosítást adni.
28. § (1) A minisztertanács az államigazgatás körébe
tartozó bármely ügyben közvetlenül vagy valamely tagja útján intézkedhetik.
(2) A minisztertanács jogosult az államigazgatás
bármely ágát közvetlen felügyelete alá vonni és ebből a célból külön szerveket
létesíteni.
V. FEJEZET
Az államhatalom helyi szervei
29. § (1) A Magyar Népköztársaság területe
államigazgatási szempontból megyékre, járásokra, városokra, községekre
tagozódik. Nagyobb városok igazgatási kerületekre oszthatók.
(2) Az egyes igazgatási szervek területi
változásait a minisztertanács határozza meg.
30. § (1) Az államhatalom helyi szervei a megyei tanács,
a járási tanács, a városi tanács, a községi tanács, a városi kerületi tanács.
(2) A helyi tanácsok tagjait az illető terület
választópolgárai négy évi időtartamra - az országgyűlési képviselők
választására megállapított alapelvek szerint - választják.
(3) A helyi tanácsok tagjait az illető terület
választópolgárai a törvénynek megfelelően visszahívhatják.
31. § (1) A helyi tanácsok működésük területén az
alkotmányosan hozott jogszabályok és a felsőbb szervek által meghatározott
keretek között gyakorolják államhatalmi tevékenységüket.
(2) A helyi tanács:
a) vezeti a gazdasági, társadalmi és kulturális
tevékenységet,
b) előkészíti a helyi gazdasági tervet és
költségvetést, ellenőrzi ezek végrehajtását,
c) végrehajtja a törvényeket és a felsőbb
rendeleteket,
d) irányítja és ellenőrzi az alárendelt államhatalmi
és államigazgatási szerveket,
e) elősegíti az állami rend és a közvagyon védelmét,
f) oltalmazza a dolgozók jogait,
g) irányítja és ellenőrzi a helyi jellegű gazdasági
vállalatok munkáját,
h) támogatja a dolgozók szövetkezeteit,
i) intézkedik a jogszabállyal hatáskörébe utalt minden
ügyben.
(3) A helyi tanácsok működési körükben helyi
rendeleteket hoznak, amelyek nem ellenkezhetnek a törvénnyel, törvényerejű
rendelettel, a minisztertanács, a miniszterek vagy a felsőbb tanácsok
rendeleteivel. A helyi tanácsok rendeleteit a szokásoknak megfelelően kell
közhírré tenni.
(4) A helyi tanácsok az alájuk tartozó tanácsoknak
minden olyan rendeletét, határozatát vagy intézkedését, amely az alkotmányba
vagy alkotmányosan hozott jogszabályba ütközik, megsemmisíthetik, illetőleg
megváltoztathatják.
32. § (1) A helyi tanácsok munkájukban közvetlenül a
lakosságra támaszkodnak, biztosítják a dolgozók tevékeny részvételét,
kezdeményezését és ellenőrzését az államhatalom helyi gyakorlásában.
(2) A helyi tanácsok kötelesek a választóknak
évenként legalább két ízben működésükről beszámolni.
33. § (1) A helyi tanácsok végrehajtó és intézkedő
szervei a végrehajtóbizottságok, amelyeket tagjaik sorából választanak.
(2) A végrehajtóbizottság élén elnök áll, a
bizottság ügyvitelét az elnöknek alárendelt titkár intézi. Az elnököt
(helyettesét vagy helyetteseit) és a titkárt a végrehajtóbizottság tagjai
sorából választja.
(3) A végrehajtóbizottságok közvetlenül felelősek a
helyi tanácsoknak és a felsőbb tanácsok végrehajtó bizottságainak. Kötelesek
munkájukban az államigazgatási szervek rendelkezéseit megtartani.
(4) A végrehajtóbizottságokat vagy azok tagjait a
helyi tanácsok visszahívhatják.
34. § A végrehajtóbizottságok mellett az államigazgatási
szervek ágazatonként külön szerveket létesíthetnek, amelyek szakirányítás
szempontjából az államigazgatás felsőbb szerveinek, közvetlen munkájuk
tekintetében pedig a végrehajtóbizottságnak vannak alárendelve.
35. § A helyi tanácsokra és végrehajtóbizottságokra
vonatkozó részletes szabályokat külön törvény állapítja meg.
VI. FEJEZET
A bírói szervezet
36. § (1) A Magyar Népköztársaságban az
igazságszolgáltatást a Magyar Népköztársaság Legfelsőbb Bírósága, a
felsőbíróságok, a megyei bíróságok és a járásbíróságok gyakorolják.
(2) A törvény az ügyek meghatározott csoportjaira nézve
külön bíróságok létesítését is elrendelheti.
37. § A bíróságok hivatásos bírákból és népi ülnökökből
alakított tanácsokban ítélkeznek. A törvény e szabály alól kivételt engedhet.
38. § A Magyar Népköztársaság Legfelsőbb Bírósága elvi
irányítást gyakorol az összes bíróságok bírói működése és ítélkezése
tekintetében. A Legfelsőbb Bíróság irányelveket állapíthat meg és elvi
döntéseket hozhat, amelyek a bíróságok számára kötelezők.
39. § (1) A Magyar Népköztársaságban a bírói tisztségeket
választás útján töltik be; a megválasztott bírák visszahívhatók.
(2) A Legfelsőbb Bíróság és a felsőbíróságok bíráit
öt évi időtartamra, a megyei bíróságok és a járásbíróságok bíráit három évi
időtartamra választják.
(3) A Legfelsőbb Bíróság elnökét és bíráit,
valamint a felsőbíróságok elnökeit az Országgyűlés választja.
(4) A bírák működésükről választóiknak beszámolni
kötelesek.
(5) A felsőbíróságok, a megyei bíróságok és a
járásbíróságok bíráinak választásáról külön törvény rendelkezik.
40. § (1) A bíróságok tárgyalásai - a törvény által
meghatározott kivételektől eltekintve - nyilvánosak.
(2) A vádlottat a bírói eljárás során megilleti a
védelem joga.
41. § (1) A Magyar Népköztársaság bíróságai büntetik a
dolgozó nép ellenségeit, védik és biztosítják a népi demokrácia állami,
gazdasági és társadalmi rendjét, intézményeit, a dolgozók jogait, nevelik a
dolgozókat a szocialista társadalmi együttélés szabályainak megtartására.
(2) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alávetve.
(3) Az Alkotmány 19. §-a a következő (4)
bekezdéssel egészül ki, a (4) bekezdés számozása pedig (5) bekezdésre változik:
„(4) A (3) bekezdés g), h), i) és j) pontjában meghatározott döntéshez
az országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.”
5. § Az Alkotmány a következő 19/A-19/D. §-sal egészül
ki:
„19/A. § (1) Ha az Országgyűlés
e döntések meghozatalában akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a
hadiállapot kinyilvánítására, a rendkívüli állapot kihirdetésére és a
Honvédelmi Tanács létrehozására, továbbá a szükségállapot kihirdetésére.
(2) Az Országgyűlés e döntések meghozatalában akkor
van akadályoztatva, ha nem ülésezik, és összehívása az idő rövidsége, továbbá a
hadiállapotot, a rendkívüli állapotot vagy a szükségállapotot kiváltó események
miatt elháríthatatlan akadályba ütközik.
(3) Az akadályoztatás tényét, továbbá a hadiállapot
kinyilvánításának, a rendkívüli állapot vagy a szükségállapot kihirdetésének
indokoltságát az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a
Minisztertanács elnöke együttesen állapítja meg.
(4) Az Országgyűlés a hadiállapot, a rendkívüli
állapot vagy a szükségállapot kihirdetésének az indokoltságát az
akadályoztatásának megszűnése utáni első ülésén felülvizsgálja, és dönt az
alkalmazott intézkedések jogszerűségéről. E döntéshez az országgyűlési
képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
19/B. § (1) Rendkívüli állapot
idején a fegyveres erők külföldi vagy országon belüli alkalmazásáról, valamint
a külön törvényben meghatározott rendkívüli intézkedések bevezetéséről a
Honvédelmi Tanács dönt.
(2) A Honvédelmi Tanács elnöke a köztársasági
elnök, tagjai: az Országgyűlés elnöke, az Országgyűlésben képviselettel
rendelkező pártok képviselőcsoportjainak vezetői, a pártokhoz nem tartozó
képviselők megbízottja, a Minisztertanács elnöke és tagjai, valamint a Magyar
Néphadsereg vezérkari főnöke.
(3) A Honvédelmi Tanács gyakorolja:
a) az Országgyűlés által rá átruházott jogokat,
b) a köztársasági elnök jogait,
(4) A Honvédelmi Tanács rendeletet alkothat, ebben
egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, illetőleg törvényi
rendelkezésektől eltérhet, továbbá egyéb különleges intézkedéseket hozhat, az
Alkotmány alkalmazását azonban nem függesztheti fel.
(5) A Honvédelmi Tanács rendelete a rendkívüli
állapot megszűnésével hatályát veszti, kivéve ha az Országgyűlés a rendelet
hatályát meghosszabbítja.
(6) Az Alkotmánybíróság működése rendkívüli állapot
idején sem korlátozható.
19/C. § (1) A szükségállapot
kihirdetésekor az Országgyűlés akadályoztatása esetén a köztársasági elnök dönt
a fegyveres erők alkalmazásáról.
(2) A szükségállapot idején a külön törvényben
megállapított rendkívüli intézkedéseket rendeleti úton a köztársasági elnök
vezeti be.
(3) A köztársasági elnök a bevezetett rendkívüli
intézkedésekről haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés elnökét. A
szükségállapot idején az Országgyűlés - akadályoztatása esetén az Országgyűlés
Honvédelmi Bizottsága - folyamatosan ülésezik. Az Országgyűlés, illetőleg az
Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága a köztársasági elnök által bevezetett
rendkívüli intézkedések alkalmazását felfüggesztheti.
(4) A rendeleti úton bevezetett rendkívüli
intézkedések harminc napig maradnak hatályban, kivéve ha hatályukat az
Országgyűlés - akadályoztatása esetén az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága -
meghosszabbítja.
(5) A szükségállapotra egyébként a rendkívüli
állapotra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
19/D. § A rendkívüli állapot és
a szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokat alkotmányerejű
törvény állapítja meg.”
6. § Az Alkotmány 20. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„20. § (1) Az Országgyűlést négyévi időtartamra
választják.
(2) Az országgyűlési képviselők tevékenységüket a
köz érdekében végzik.
(3) Országgyűlési képviselőt az Országgyűlés
hozzájárulása nélkül letartóztatni vagy ellene büntetőeljárást indítani - a
tettenérés esetét kivéve - nem lehet.
(4) Az országgyűlési képviselőt a függetlenségét
biztosító tiszteletdíj, továbbá meghatározott kedvezmények és költségeinek
fedezésére költségtérítés illetik meg. A tiszteletdíj és a költségtérítés
összegét, valamint a kedvezmények körét alkotmányerejű törvény állapítja meg;
ebben a tiszteletdíj teljes összegének a kifizetése feltételhez köthető.
(5) A képviselő nem lehet köztársasági elnök, az
Alkotmánybíróság tagja, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, az Állami
számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője, bíró, ügyész,
államigazgatási szerv dolgozója - a Minisztertanács tagja és a politikai
államtitkár kivételével -, továbbá a fegyveres erők, a rendőrség és a
rendészeti szervek hivatásos állományú tagja. Alkotmányerejű törvény az
összeférhetetlenség egyéb eseteit is megállapíthatja.
(6) Az országgyűlési képviselők jogállásáról
alkotmányerejű törvény rendelkezik.”
7. § Az Alkotmány a következő 20/A. §-sal egészül ki:
„20/A. § (1) Az országgyűlési
képviselő megbízatása megszűnik:
a) az Országgyűlés működésének befejezésével,
c) az összeférhetetlenség kimondásával,
e) a választójog elvesztésével.
(2) Ha a képviselővel szemben a tisztsége
gyakorlása során összeférhetetlenségi ok [20. § (5) bekezdés] merül fel,
bármely képviselő indítványára az Országgyűlés határoz az összeférhetetlenség
kimondásáról.
(3) A képviselő az Országgyűléshez intézett
nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez az
Országgyűlés elfogadó nyilatkozata nem szükséges.”
8. § Az Alkotmány 22. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„22. § (1) Az Országgyűlés évenként legalább két
ülésszakot tart: minden év február elsejétől június tizenötödikéig, illetve
szeptember elsejétől december tizenötödikéig.
(2) Az Országgyűlés alakuló ülését - a választást
követő egy hónapon belüli időpontra - a köztársasági elnök hívja össze;
egyébként az Országgyűlés ülésszakának és ezen belül az egyes üléseknek az
összehívásáról az Országgyűlés elnöke gondoskodik.
(3) A köztársasági elnök, a Minisztertanács, vagy a
képviselők egyötödének írásbeli kérelmére az Országgyűlést rendkívüli
ülésszakra vagy rendkívüli ülésre össze kell hívni. A kérelemben az összehívás
indokát, továbbá a javasolt időpontot és napirendet meg kell jelölni.
(4) A köztársasági elnök az Országgyűlés ülését egy
ülésszak alatt egy alkalommal - legfeljebb harminc napra - elnapolhatja.
(5) Az elnapolás tartama alatt az Országgyűlés
elnöke a képviselők egyötödének írásbeli kérelmére - a kérelem kézhezvételétől
számított nyolc napnál nem távolabbi időpontra - köteles az Országgyűlést
összehívni.”
9. § Az Alkotmány 23. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„23. § Az Országgyűlés ülései nyilvánosak. A
köztársasági elnök, a Minisztertanács, továbbá bármely képviselő kérelmére az
Országgyűlés a képviselők kétharmadának a szavazatával zárt ülés tartását is
elhatározhatja.”
10. § Az Alkotmány 24. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a
következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az Országgyűlés akkor határozatképes, ha a
képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Az Országgyűlés a határozatait a jelen lévő
képviselők több mint a felének szavazatával hozza.
(3) Az Alkotmány megváltoztatásához, az Alkotmányban
meghatározott egyes döntések meghozatalához, továbbá az alkotmányerejű
törvények megalkotásához az országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges.”
11. § Az Alkotmány 25. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„25. § (1) Törvényt a köztársasági elnök, a
Minisztertanács, minden országgyűlési bizottság és bármely országgyűlési
képviselő kezdeményezhet.
(2) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti
meg.
(3) Az Országgyűlés által elfogadott törvényt az
Országgyűlés elnöke aláírja, majd megküldi a köztársasági elnöknek.”
12. § Az Alkotmány 26. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„26. § (1) A törvény kihirdetéséről, annak
kézhezvételétől számított tizenöt napon - az Országgyűlés elnökének sürgősségi
kérelmére öt napon - belül a köztársasági elnök gondoskodik. A kihirdetésre
megküldött törvényt aláírja. A törvényt a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
(2) Ha a köztársasági elnök a törvénnyel vagy annak
valamelyik rendelkezésével nem ért egyet, azt aláírás előtt az (1) bekezdésben
említett határidőn belül megfontolás végett, észrevételeinek közlésével
visszaküldheti az Országgyűlésnek.
(3) Az Országgyűlés a törvényt újra megtárgyalja,
és elfogadásáról ismét határoz. Az Országgyűlés elnöke által ezt követően
megküldött törvényt a köztársasági elnök köteles aláírni és öt napon belül
kihirdetni.
(4) A köztársasági elnök a törvényt aláírás előtt
az (1) bekezdésben említett határidőn belül véleményezésre megküldi az
Alkotmánybíróságnak, ha annak valamelyik rendelkezését alkotmányellenesnek tartja.
(5) Ha a az Alkotmánybíróság - soron kívüli
eljárásban - az alkotmányellenességet megállapítja, a köztársasági elnök a
törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként köteles a törvényt aláírni
és öt napon belül kihirdetni.”
13. § Az Alkotmány 27. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„27. § Az Országgyűlés tagjai a köztársasági
elnökhöz, az állampolgári jogok országgyűlési biztosához, az Állami
Számvevőszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a
Minisztertanácshoz, a Minisztertanács bármely tagjához és a legfőbb ügyészhez
interpellációt és kérdést intézhetnek, a feladatkörükbe tartozó minden ügyben.”
14. § Az Alkotmány 28. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„28. § (1) Az Országgyűlés megbízatása az alakuló
ülésével kezdődik.
(2) Az Országgyűlés kimondhatja feloszlását
megbízatásának lejárta előtt is.
(3) A köztársasági elnök a választások kitűzésével
egyidejűleg feloszlathatja az Országgyűlést, ha az Országgyűlés - ugyanazon
Országgyűlés megbízatása idején - tizenkét hónapon belül legalább négy esetben
a) megvonja a bizalmat a Minisztertanácstól, vagy
b) nem szavaz bizalmat a bemutatkozó
Minisztertanácsnak.
(4) A köztársasági elnök a (3) bekezdésben
meghatározott jogával megbízatásának ideje alatt legfeljebb két alkalommal
élhet.
(5) Az Országgyűlés feloszlatása előtt a
köztársasági elnök köteles kikérni a Minisztertanács elnökének és az
Országgyűlés elnökének, az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok
képviselőcsoportjai vezetőinek, továbbá a pártokhoz nem tartozó képviselők
megbízottjának a véleményét.
(6) Az Országgyűlés megbízatásának lejártától,
feloszlásától vagy feloszlatásától számított három hónapon belül új
Országgyűlést kell választani. Az Országgyűlés működése az új Országgyűlés
alakuló üléséig tart.”
15. § Az Alkotmány a következő 28/A. §-sal egészül ki:
„28/A. § (1) Rendkívüli állapot
vagy szükségállapot idején az Országgyűlés nem mondhatja ki a feloszlását és
nem oszlatható fel.
(2) Ha az Országgyűlés megbízatása rendkívüli
állapot vagy szükségállapot idején jár le, a megbízatás a rendkívüli állapot,
illetőleg a szükségállapot megszűnéséig meghosszabbodik.
(3) A feloszlott vagy feloszlatott Országgyűlést a
köz-társasági elnök hadiállapot, háborús veszély állapota vagy szükséghelyzet
esetén ismét összehívhatja. Megbízatásának meghosszabbításáról az Országgyűlés
maga határoz.”
16. § Az Alkotmány 29-32. §-ai és az előtte levő „Az
Elnöki Tanács” alcím helyébe a következő III. fejezet lép; egyidejűleg a III.
fejezet számozása VII. FEJEZETfejezetre, a IV. fejezet számozása IX. fejezetre,
az V. fejezet számozása X. fejezetre, a VI. fejezet számozása XI. fejezetre, a
VII. fejezet számozása XII. fejezetre, a VIII. fejezet számozása XIII.
fejezetre, a IX. fejezet számozása XIV. fejezetre és a X. fejezet számozása XV.
fejezetre változik:
42. § (1) A törvényesség megtartása felett a Magyar
Népköztársaság legfőbb ügyésze őrködik.
(2) A legfőbb ügyész e jogkörében ügyel arra, hogy
a minisztériumok, az alájuk rendelt hatóságok, hivatalok, intézmények és egyéb
szervek, az államhatalom helyi szervei, valamint a polgárok a törvényeket
megtartsák.
(3) A legfőbb ügyész gondoskodik arról, hogy a
Magyar Népköztársaság rendjét, biztonságát és függetlenségét sértő vagy
veszélyeztető mindennemű cselekmény következetesen üldöztessék.
43. § (1) A Magyar Népköztársaság legfőbb ügyészét az
Országgyűlés választja hat évi időtartamra. Az Országgyűlés a legfőbb ügyészt
visszahívhatja.
(2) A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek felelős és
működéséről beszámolni köteles.
(3) Az ügyészeket a Magyar Népköztársaság legfőbb
ügyésze nevezi ki.
(4) Az ügyészségi szervezetet a Magyar
Népköztársaság legfőbb ügyésze vezeti és irányítja.
44. § Az ügyészek az államigazgatási és a helyi
államhatalmi szervektől függetlenül járnak el.
VIII. FEJEZET
Az állampolgárok jogai és
kötelességei
45. § (1) A Magyar Népköztársaság biztosítja polgárai
számára a munkához való jogot és a végzett munka mennyiségének és minőségének
megfelelő díjazást.
(2) E jogot a Magyar Népköztársaság a népgazdaság
termelő erőinek tervszerű fejlesztésével és a népgazdasági terven alapuló
munkaerőgazdálkodással valósítja meg.
46. § (1) A Magyar Népköztársaság biztosítja a
dolgozóknak a pihenéshez és üdüléshez való jogát.
(2) E jogot a Magyar Népköztársaság a törvényes
munkaidő, a fizetéses szabadság és a dolgozók üdülésének megszervezése útján
valósítja meg.
47. § (1) A Magyar Népköztársaság védi a dolgozók
egészségét és segíti a dolgozókat munkaképtelenségük esetén.
(2) A Magyar Népköztársaság ezt a védelmet és
segítséget széles körű társadalombiztosítással és az orvosi ellátás
megszervezésével valósítja meg.
48. § (1) A Magyar Népköztársaság biztosítja a
dolgozóknak a művelődéshez való jogát.
(2) A Magyar Népköztársaság ezt a jogot a
népművelés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező
általános iskolával, közép- és felsőfokú oktatással, a felnőtt dolgozók
továbbképzésével és az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja
meg.
49. § (1) A Magyar Népköztársaság polgárai a törvény
előtt egyenlők és egyenlő jogokat élveznek.
(2) A polgárok bármilyen hátrányos
megkülönböztetését nemek, felekezetek vagy nemzetiségek szerint a törvény
szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Népköztársaság a területén élő minden
nemzetiség számára biztosítja az anyanyelvén való oktatásnak és nemzeti
kultúrája ápolásának lehetőségét.
50. § (1) A Magyar Népköztársaságban a nők a férfiakkal
egyenlő jogokat élveznek.
(2) A nők egyenjogúságát szolgálják:
munkafeltételeiknek a férfiakéval azonos módon való biztosítása, a terhesség
esetére a nőknek járó fizetett szabadság, az anyaság és a gyermek fokozott
törvényes védelme, továbbá az anya- és a gyermekvédelmi intézmények rendszere.
51. § A Magyar Népköztársaság védi a házasság és a család
intézményét.
52. § A Magyar Népköztársaság különös gondot fordít az
ifjúság fejlődésére és nevelésére; következetesen védelmezi az ifjúság
érdekeit.
53. § A Magyar Népköztársaság hathatósan támogatja a
dolgozó nép ügyét szolgáló tudományos munkát, valamint a nép életét, harcait, a
valóságot ábrázoló, a nép győzelmét hirdető művészetet s minden rendelkezésére
álló eszközzel elősegíti a néphez hű értelmiség kifejlődését.
54. § (1) A Magyar Népköztársaság biztosítja a polgárok
lelkiismereti szabadságát és a vallás szabad gyakorlásának jogát.
(2) A lelkiismereti szabadság biztosítása érdekében
a Magyar Népköztársaság az egyházat különválasztja az államtól.
55. § (1) A Magyar Népköztársaság a dolgozók érdekeinek
megfelelően biztosítja a szólásszabadságot, a sajtószabadságot, a gyülekezési
szabadságot.
(2) Az állam e jogok érvényesítésére a dolgozók
rendelkezésére bocsátja a szükséges anyagi eszközöket.
56. § (1) A Magyar Népköztársaság a dolgozók társadalmi,
gazdasági és kulturális tevékenységének fejlesztése érdekében alkotmányosan
biztosítja az egyesülési jogot.
(2) A Magyar Népköztársaság feladatainak ellátásában
az öntudatos dolgozók szervezeteire támaszkodik. A népi demokrácia rendjének
védelme, a szocialista építésben való fokozott részvétel, a kulturális
nevelőmunka kiszélesítése, a nép jogainak megvalósítása és a nemzetközi
szolidaritás ápolása céljából a dolgozók szakszervezeteket, demokratikus női és
ifjúsági, valamint egyéb tömegszervezeteket létesítenek és ezek erőit a
demokratikus Népfrontban fogják össze. E szervezetekben megvalósul az ipari,
mezőgazdasági s értelmiségi dolgozók szoros együttműködése és demokratikus
egysége. A nép demokratikus egységére támaszkodó és élcsapata által irányított
munkásosztály az állami és társadalmi tevékenység vezető ereje.
57. § A Magyar Népköztársaság biztosítja a polgárok
személyi szabadságát és sérthetetlenségét, a levéltitok és a magánlakás
tiszteletbentartását.
58. § (1) A Magyar Népköztársaság a szabadságjogokat a
területén lakó minden dolgozó számára biztosítja.
(2) Azok az idegen állampolgárok, akiket
demokratikus magatartásukért, a népek felszabadítása érdekében kifejtett
tevékenységükért üldöznek, a Magyar Népköztársaságban menedékjogot élveznek.
59. § A Magyar Népköztársaság polgárainak alapvető
kötelessége: a nép vagyonának megvédése, a társadalmi tulajdon megszilárdítása,
a Magyar Népköztársaság gazdasági erejének fokozása, a dolgozók
életszínvonalának emelése, műveltségük gyarapítása és a népi demokrácia
rendjének megerősítése.
60. § A Magyar Népköztársaság polgárainak megtisztelő
kötelessége, hogy általános védkötelezettség alapján katonai szolgálatot teljesítsenek.
61. § (1) A haza védelme a Magyar Népköztársaság minden
polgárának szent kötelessége.
(2) A hazaárulást, a katonai eskü megszegését, az
ellenséghez való átpártolást, a kémkedést, az állam katonai hatalmának minden
csorbítását, mint a hazának és a dolgozók ügyének elárulását, a törvény a
legszigorúbban bünteti.
IX. FEJEZET
A választások alapelvei
62. § (1) Az országgyűlési képviselőket a Magyar
Népköztársaság választópolgárai általános, egyenlő és közvetlen választójog
alapján, titkos szavazással választják.
(2) A megválasztott képviselők kötelesek
választóiknak működésükről beszámolni.
(3) A választópolgárok a megválasztott
országgyűlési képviselőket visszahívhatják.
63. § (1) A választójog a Magyar Népköztársaság minden
nagykorú polgárát megilleti.
(2) A dolgozó nép ellenségeit és az elmebetegeket a
törvény a választójogból kirekeszti.
64. § A választásokon minden szavazásra jogosult
polgárnak egy szavazata van. Minden szavazat egyenlő.
65. § Országgyűlési képviselővé mindenki megválasztható,
akinek választójogosultsága van.
66. § Az országgyűlési képviselők választásáról és
visszahívásának részleteiről külön törvény rendelkezik.
X. FEJEZET
A Magyar Népköztársaság címere,
zászlaja és fővárosa
67. § A Magyar Népköztársaság címere: kétoldalt búzakoszorúval
egybefogott, kerek világoskék mezőben kalapács és búzakalász; a mező felső
részén a mezőre sugarakat bocsátó ötágú vörös csillag, alján redőzött
piros-fehér-zöldszínű szalag.
„III. fejezet
29. § (1) Magyarország államfője a köztársasági
elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet
demokratikus működése felett.
(2) A köztársasági elnök a fegyveres erők
főparancsnoka.
29/A. § (1)A köztársasági
elnököt az Országgyűlés négy évre választja.
(2) Köztársasági elnökké megválasztható minden
választójoggal rendelkező állampolgár, aki a választás napjáig a harmincötödik
életévét betöltötte.
(3) A köztársasági elnököt e tisztségre legfeljebb
egy alkalommal lehet újraválasztani.
29/B. § (1) A köztársasági
elnök választását jelölés előzi meg. A jelölés érvényességéhez az Országgyűlés
legalább ötven tagjának írásbeli ajánlása szükséges. A jelölést az Országgyűlés
elnökénél a szavazás elrendelése előtt kell benyújtani. Az Országgyűlés minden
tagja csak egy jelöltet ajánlhat. Annak, aki több jelöltet ajánl, mindegyik
ajánlása érvénytelen.
(2) Az Országgyűlés a köztársasági elnököt titkos
szavazással választja. A szükséghez képest többszöri szavazásnak van helye. Az
első szavazás alapján megválasztott köztársasági elnök az, aki a képviselők
kétharmad részének szavazatát elnyeri.
(3) Ha az első szavazás alkalmával ezt a többséget
egyik jelölt sem nyeri el, az (1) bekezdésnek megfelelő új ajánlás alapján
újból szavazást kell tartani. A második szavazás alapján való megválasztáshoz
ugyancsak a képviselők kétharmad részének szavazata szükséges.
(4) Ha a második szavazás alkalmával egyik jelölt
sem nyerte el a megkívánt többséget, harmadszori szavazást kell tartani. Ez
alkalommal csak arra a két jelöltre lehet szavazni, akik a második szavazás
alkalmával a legtöbb szavazatot kapták. A harmadik szavazás alapján
megválaszott köztársasági elnök az, aki - tekintet nélkül a szavazásban részt
vevők számára - a szavazatok többségét elnyerte.
(5) A szavazási eljárást legfeljebb három egymásra
következő nap alatt be kell fejezni.
29/C. § (1) A köztársasági
elnököt a korábbi elnök megbízatásának lejárta előtt legalább harminc nappal,
ha pedig a megbízás idő előtt szűnt meg, a megszűnéstől számított harminc napon
belül kell megválasztani.
(2) Az elnökválasztást az Országgyűlés elnöke tűzi
ki.
29/D. § A megválasztott
köztársasági elnök a korábbi elnök megbízatásának lejártakor, illetőleg a
megbízás idő előtti megszűnése esetén a kiírt választás eredményének
kihirdetését követő nyolcadik napon lép hivatalába; hivatalba lépését
megelőzően az Országgyűlés előtt esküt tesz.
29/E. § (1) A köztársasági
elnök átmeneti akadályoztatása esetén, vagy ha a köztársasági elnök megbízatása
valamely okból idő előtt megszűnik, az új köztársasági elnök hivatalba lépéséig
a köztársasági elnöki jogkört az Országgyűlés elnöke gyakorolja, azzal a
korlátozással, hogy törvényt az Országgyűlésnek megfontolás végett, illetőleg
az Alkotmánybíróságnak megvizsgálás céljából nem küldhet meg, az Országgyűlést
nem oszlathatja fel, és a kegyelmezés jogával csak a jogerősen elítéltek javára
élhet.
(2) A köztársasági elnök helyettesítése idején az
Országgyűlés elnöke képviselői jogait nem gyakorolhatja, és helyette az
Országgyűlés elnökének feladatát az Országgyűlés által kijelölt alelnök látja
el.
30. § (1) A köztársasági elnöki tisztség
összeegyeztethetetlen minden más állami, társadalmi és politikai tisztséggel
vagy megbízatással. A köztársasági elnök más kereső foglalkozást nem
folytathat, és egyéb tevékenységéért - a szerzői jogi védelem alá eső
tevékenységet kivéve - díjazást nem fogadhat el.
(2) A köztársasági elnök tiszteletdíját,
kedvezményeit és az őt megillető költségtérítés összegét alkotmányerejű törvény
állapítja meg.
30/A. § (1) A köztársasági
elnök
a) képviseli a magyar államot,
b) a Magyar Köztársaság nevében nemzetközi
szerződéseket köt, ha a szerződés tárgya a törvényhozás hatáskörébe tartozik, a
szerződés megkötéséhez az Országgyűlés előzetes hozzájárulása szükséges,
c) megbízza és fogadja a nagyköveteket és a követeket,
d) kitűzi az országgyűlési és a tanácsi választásokat,
e) részt vehet és felszólalhat az Országgyűlés és az
országgyűlési bizottságok ülésein,
f) javaslatot tehet az Országgyűlésnek intézkedés
megtételére,
g) népszavazást kezdeményezhet,
h) kinevezi és felmenti - az illetékes miniszternek a
Minisztertanács elnöke útján tett javaslatára - az államtitkárokat,
i) külön törvényben meghatározott szervek javaslatára
kinevezi és felmenti a Magyar Nemzeti Bank elnökhelyetteseit és az egyetemi
tanárokat; megbízza és felmenti az egyetemek rektorait; kinevezi és előlépteti
a tábornokokat; megerősíti tisztségében a Magyar Tudományos Akadémia elnökét,
j) adományozza a törvényben meghatározott címeket,
érdemrendeket, kitüntetéseket és engedélyezi viselésüket,
k) gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát,
l) dönt az állampolgársági ügyekben,
m) dönt mindazokban az ügyekben, amelyeket külön
törvény a hatáskörébe utal.
(2) A köztársasági elnöknek az (1) bekezdésben
meghatározott minden intézkedéséhez és rendelkezéséhez - az a), d), e), f) és g) pontban foglaltak kivételével - a
Minisztertanács elnökének vagy az illetékes miniszternek az ellenjegyzése
szükséges.
31. § (1) Az elnöki megbízatás megszűnik:
a) a megbízatás idejének lejártával,
c) a feladatkör ellátását kilencven napon túl
lehetetlenné tevő állapottal,
d) az összeférhetetlenség kimondásával,
f) az elnöki tisztségtől való megfosztással.
(2) Ha a köztársasági elnökkel szemben a tisztsége
gyakorlása során összeférhetetlenségi ok [30. § (1) bekezdés] merül fel,
bármely képviselő indítványára az Országgyűlés határoz az összeférhetetlenség
kimondásáról. A határozat meghozatalához a képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges. A szavazás titkos.
(3) A köztársasági elnök az Országgyűléshez
intézett nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez
az Országgyűlés elfogadó nyilatkozata szükséges. Az Országgyűlés tizenöt napon
belül kérheti a köztársasági elnököt, hogy elhatározását újból fontolja meg. Ha
a köztársasági elnök elhatározását fenntartja, az Országgyűlés a lemondás
tudomásulvételét nem tagadhatja meg.
(4) A köztársasági elnök a tisztségétől
megfosztható, ha annak gyakorlása során az Alkotmányt vagy valamely más
törvényt szándékosan megsérti. Ehhez a döntéshez a képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges.
31/A. § (1) A köztársasági
elnök személye sérthetetlen; büntetőjogi védelmét külön törvény biztosítja.
(2) A tisztsége gyakorlása során az Alkotmányt vagy
valamely más törvényt megsértő köztársasági elnökkel szemben az országgyűlési
képviselők egyötöde indítványozhatja a felelősségre vonást.
(3) A felelősségre vonási eljárás megindításához az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges. A szavazás
titkos.
(4) Az Országgyűlés határozatának meghozatalától
kezdődően a felelősségre vonási eljárás befejezéséig az elnök a hatáskörét nem
gyakorolhatja.
(5) A cselekmény elbírálása az Országgyűlés által a
saját tagjaiból választott, tizenkét személyből álló Ítélkező Tanács
hatáskörébe tartozik.
(6) Ha az Ítélkező Tanács az eljárás eredményeként
a törvénysértés tényét megállapítja, javaslatot tesz az Országgyűlésnek arra,
hogy az elnököt a tisztségétől fossza meg.
32. § (1) Ha a köztársasági elnök ellen a
felelősségre vonási eljárás a hivatali ideje alatt a hivatali tevékenységével
összefüggésben elkövetett, büntetőjogilag üldözendő cselekmény miatt indult, az
eljárásban a büntetőeljárás alapvető rendelkezéseit is megfelelően alkalmazni
kell. A vádat a legfőbb ügyész képviseli.
(2) A köztársasági elnök ellen egyéb cselekménye
miatt büntetőeljárást csak megbízatásának megszűnése után lehet indítani.
(3) A köztársasági elnökkel szemben a Büntető
Törvénykönyvben az adott cselekményre meeghatározott bármely büntetés és
intézkedés alkalmazható. Ha az Ítélkező Tanács a köztársasági elnök bűnösségét
szándékos bűncselekmény elkövetésében megállapítja, büntetést szab ki,
illetőleg intézkedést alkalmaz, továbbá javasolhatja az Országgyűlésnek, hogy
fossza meg az elnököt a tisztségétől.”
17. § Az Alkotmány a 32. § után a következő IV.
fejezettel egészül ki:
32/A. § (1) Az Alkotmánybíróság
felülvizsgálja a jogszabályok alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel
hatáskörébe utalt feladatokat.
(2) Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesség
megállapítása esetén megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat.
(3) Az Alkotmánybíróság eljárását törvényben
meghatározott esetekben bárki kezdeményezheti.
(4) Az Alkotmánybíróság tizenöt tagját az
Országgyűlés választja. Az Alkotmánybíróság tagjainak a megválasztásához az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
(5) Az Alkotmánybíróság tagjai nem lehetnek tagjai
a pártnak, és az Alkotmánybíróság hatásköréből adódó feladatokon kívül
politikai tevékenységet nem folytathatnak.
(6) Az Alkotmánybíróság szervezetéről és
működéséről alkotmányerejű törvény rendelkezik.”
18. § Az Alkotmány a 32/A. § után a következő V.
fejezettel egészül ki:
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
32/B. § (1) Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának feladata, hogy az alkotmányos jogokat érintő
eljárásokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy
kivizsgáltassa, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket
kezdeményezzen.
(2) Az országgyűlési biztos eljárását törvényben
meghatározott esetekben bárki kezdeményezheti.
(3) Az országgyűlési biztost a köztársasági elnök
javaslatára az Országgyűlés választja. Az Országgyűlés egyes alkotmányos jogok
védelmére külön biztost is választhat.
(4) Az országgyűlési biztos tevékenységének
tapasztalatairól évente beszámol az Országgyűlésnek.
(5) Az országgyűlési biztosokra vonatkozó részletes
szabályokat alkotmányerejű törvény állapítja meg.”
19. § Az Alkotmány a 32/B. § után a következő VI.
fejezettel egészül ki:
32/C. § (1) Az Állami
Számvevőszék az Országgyűlés pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerve.
Feladatkörében ellenőrzi az államháztartás gazdálkodását, ennek keretében az
állami költségvetési javaslat megalapozottságát, a felhasználások
szükségességét és célszerűségét, ellenjegyzi a költségvetés hitelfelvételeire
vonatkozó szerződéseket; előzetesen felülvizsgálja az állami költségvetés
felhasználásának a törvényességét; ellenőrzi az állami költségvetés
végrehajtásáról készített zárszámadást; ellenőrzi az állami vagyon kezelését,
az állami tulajdonban lévő vállalatok, vállalkozások vagyonérték-megőrző és
vagyongyarapító tevékenységét; ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt egyéb
feladatokat.
(2) Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit
törvényességi, célszerűségi és eredményességi szempontok szerint végzi. Az
Állami Számvevőszék az általa végzett ellenőrzésekről jelentésben tájékoztatja
az Országgyűlést. A jelentést nyilvánosságra kell hozni. Az Állami Számvevőszék
elnöke a zárszámadás ellenőrzéséről készült jelentést a zárszámadással együtt
terjeszti az Országgyűlés elé.
(3) Az Állami Számvevőszék elnökét és
elnökhelyetteseit az Országgyűlés választja; a számvevőket az Állami
Számvevőszék elnöke alkalmazza.
(4) Az Állami Számvevőszék szervezetéről és
működéséről alkotmányerejű törvény rendelkezik.”
20. § Az Alkotmány VII. fejezetének címe helyébe a
következő cím lép:
21. § Az Alkotmány 33. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„33. § (1) A Minisztertanács (Kormány)
a) a Minisztertanács elnökéből,
(2) A Minisztertanács elnökét az általa kijelölt
államminiszter helyettesíti.
(3) Kormányalakításra az Országgyűlésben
képviselettel rendelkező pártok képviselőcsoportjai vezetőinek, továbbá a
pártokhoz nem tartozó képviselők megbízottjának a meghallgatása után a
köztársasági elnök ad megbízást. A Minisztertanács megválasztásáról, továbbá
programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz. A Minisztertanács
megbízatása az Országgyűlés által megválasztott új Minisztertanács hivatalba
lépéséig tart.
(4) A Minisztertanács egyes tagjainak a
megválasztásáról és felmentéséről az Országgyűlés a Minisztertanács elnökének a
javaslata alapján határoz.
(5) A Minisztertanács tagjai megválasztásuk után az
Országgyűlés előtt esküt tesznek.”
22. § (1) Az Alkotmány 35. §-ának (1) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
a) védi az alkotmányos rendet, védi és biztosítja az
állampolgárok jogait;
b) biztosítja a törvények végrehajtását;
c) irányítja a minisztériumok és a közvetlenül
alárendelt egyéb szervek munkáját, összehangolja tevékenységüket;
d) ellátja a tanácsok törvényességi felügyeletét;
e) biztosítja a társadalmi-gazdasági tervek kidolgozását,
gondoskodik megvalósulásukról;
f) meghatározza a tudományos és kulturális fejlesztés
állami feladatait, és biztosítja az ezek megvalósulásához szükséges
feltételeket;
g) meghatározza a szociális és egészségügyi ellátás
állami rendszerét, és gondoskodik az ellátás anyagi fedezetéről;
h) irányítja a fegyveres erők, a rendőrség és a
rendészeti szervek működését;
i) az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát
veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása (a
továbbiakban: veszélyhelyzet), valamint a közrend és a közbiztonság védelme
érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket;
j) közreműködik a külpolitika meghatározásában; a
Magyar Köztársaság Kormánya nevében nemzetközi szerződéseket köt;
k) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket törvény
a hatáskörébe utal.”
(2) Az Alkotmány 35. §-ának (3) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(3) Veszélyhelyzetben a Minisztertanács az
Országgyűlés felhatalmazása alapján egyes törvények rendelkezéseitől eltérő
rendeleteket és intézkedéseket hozhat. A veszélyhelyzetben alkalmazható
szabályokat alkotmányerejű törvény állapítja meg.”
(3) Az Alkotmány 35. §-ának (4) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(4) A Minisztertanács - jogszabály kivételével -
az alárendelt szervek által hozott minden olyan határozatot vagy intézkedést
megsemmisít, illetőleg megváltoztat, amely törvénybe ütközik.”
23. § (1) Az Alkotmány 39. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) A Minisztertanács tagjai a Minisztertanácsnak
és az Országgyűlésnek felelősek, tevékenységükről kötelesek a
Minisztertanácsnak és az Országgyűlésnek beszámolni. A Minisztertanács tagjai
és az államtitkárok jogállását, díjazását, továbbá felelősségre vonásuk módját
alkotmányerejű törvény szabályozza.”
(2) Az Alkotmány 39. §-a a következő (3)
bekezdéssel egészül ki:
„(3) A Minisztertanács tagjai részt vehetnek és
felszólalhatnak az Országgyűlés ülésein.”
24. § Az Alkotmány 39/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) Az indítvány feletti vitát és szavazást
legkorábban a beterjesztéstől számított három nap után, legkésőbb a
beterjesztéstől számított nyolc napon belül kell megtartani.”
25. § Az Alkotmány 39/B. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) Az Országgyűlés a bizalom megvonásától
számított negyven napon belül határoz az új Minisztertanács megválasztása
felől.”
26. § Az Alkotmány a 40. § után a következő VIII.
fejezettel egészül ki:
A fegyveres erők és a rendőrség
40/A. § (1) A fegyveres erők
(Magyar Néphadsereg, Határőrség) alapvető kötelessége a haza katonai védelme. A
fegyveres erők feladatait és a rájuk vonatkozó részletes szabályokat
alkotmányerejű törvény határozza meg.
(2) A rendőrség alapvető feladata a közbiztonság és
a belső rend védelme. A rendőrséggel és az állam biztonságával összefüggő
részletes szabályokat alkotmányerejű törvény határozza meg.
40/B. § (1) A fegyveres erők -
a hatályos nemzetközi szerződésen alapuló hadgyakorlat, illetőleg az Egyesült
Nemzetek Szervezete felkérésére végzett békefenntartó tevékenység kivételével -
csak az Országgyűlés előzetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárokat.
(2) A fegyveres erőket az alkotmányos rend
megdöntésére, vagy a hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres
cselekmények, továbbá az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát tömeges
mértékben veszélyeztető, fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos
erőszakos cselekmények esetén, az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően
kihirdetett szükségállapot idején lehet felhasználni, akkor, ha a rendőrség
alkalmazása nem elegendő.
(3) A fegyveres erők irányítására - ha érvényes
nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - az Alkotmányban és külön
törvényben meghatározott keretek között kizárólag az Országgyűlés, a köztársasági
elnök, a Honvédelmi Tanács, a Minisztertanács és az illetékes miniszter
jogosult.
(4) A fegyveres erők és a rendőrség tényleges
állományú tagjának pártban való tevékenységére alkotmányerejű törvény
korlátokat állapít meg.
40/C. § (1) Érvényes nemzetközi
szerződés eltérő rendelkezése hiányában idegen fegyveres erők az Országgyűlés
előzetes hozzájárulása nélkül az ország területén nem vonulhatnak át, nem
használhatók fel és nem állomásozhatnak.
(2) A honvédelmet érintő nemzetközi szerződéseket
törvényben kell megerősíteni és nyilvánosan kihirdetni.”
27. § Az Alkotmány 42. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) A tanácsok tagjait négyévi időtartamra
választják.”
28. § Az Alkotmány 43. §-a (1) bekezdésének a), c) és e) pontja helyébe a következő
rendelkezések lépnek:
„a) képviseli
a lakosság érdekeit, működési területén a lakosság önkormányzati szerve,”
„c) meghatározza
- az ország társadalmi-gazdasági terve és az állami költségvetés
figyelembevételével - a terveit és költségvetését, irányítja és ellenőrzi a
tervek végrehajtását, a költségvetés felhasználását, anyagi eszközeivel
önállóan gazdálkodik,”
„e) közreműködik
az alkotmányos rend védelmében.”
29. § Az Alkotmány 48. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„48. § (1) A Legfelsőbb Bíróság elnökét a
köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés választja, elnökhelyetteseit a
Legfelsőbb Bíróság elnökének a javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki.
(2) A hivatásos bírákat törvényben meghatározott
módon a köztársasági elnök nevezi ki.
(3) A bírákat tisztségükből csak törvényben
meghatározott okból és eljárás keretében lehet elmozdítani.”
30. § Az Alkotmány 50. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és
biztosítják az alkotmányos rendet, az állampolgárok jogait és törvényes
érdekeit, büntetik a bűncselekmények elkövetőit.
(2) A bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok
törvényességét.
(3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai tevékenységet nem
folytathatnak.
(4) A bíróságokra vonatkozó szabályokat
alkotmányerejű törvény állapítja meg.”
31. § Az Alkotmány 51. §-a helyébe a következő
rendelkezés lép:
„51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és
az ügyészség gondoskodik az állampolgárok jogainak a védelméről, valamint az
alkotmányos rendet, az ország biztonságát és függetlenségét sértő vagy
veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározot ügyekben
nyomozást végez, felügyeletet gyakorol a nyomozás törvényessége felett,
képviseli a vádat a bírósági eljárában, továbbá felügyeletet gyakorol a
büntetésvégrehajtás törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában,
hogy a társadalom valamennyi szervezete, minden állami szerv és állampolgár
megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén - törvényben meghatározott
esetekben és módon - fellép a törvényesség védelmében.”
32. § Az Alkotmány 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyészét a
köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés választja, a legfőbb ügyész
helyetteseit a legfőbb ügyész javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki.”
33. § Az Alkotmány 53. §-a a következő (2) bekezdéssel
egészül ki és egyidejűleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4)
bekezdésre változik:
„(2) Az ügyészek nem lehetnek tagjai pártnak és
politikai tevékenységet nem folytathatnak.”
34. § Az Alkotmány XII. fejezete helyébe a következő
rendelkezések lépnek:
Alapvető jogok és kötelességek
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit
nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen,
embertelen, megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos
emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.
55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga
van a szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától
másként, mint a törvényben meghatározott okokból és a törvényben meghatározott
eljárás alapján megfosztani.
(2) Az, aki törvénytelen letartóztatás vagy
fogvatartás áldozata volt, kártérítésre jogosult.
56. § A Magyar Köztársaságban minden ember
jogképes.
57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt
mindenki egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt bármely
vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a törvény által
felállított független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson
bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető
bűnösnek mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős határozata
nem állapította meg.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás
minden szakaszában megilleti a védelem joga. A védő nem vonható felelősségre a
védelem ellátása során kifejtett véleménye miatt.
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és
büntetéssel sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a magyar
jog szerint nem volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényekben
meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírói,
államigazgatási vagy más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét
sérti.
58. § (1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik
Magyarország területén - törvényben meghatározott esetek kivételével - megillet
a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának joga, beleértve
a lakóhely vagy az ország elhagyásához való jogot is.
(2) A Magyarország területén törvényesen tartózkodó
külföldit csak a törvénynek megfelelően hozott határozat alapján lehet
kiutasítani.
59. § A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a magántitok és a
személyes adatok védelméhez való jog.
60. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga
van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más
lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a
szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos cselekmények,
szertartások végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását
mellőzze, gyakorolhassa vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól
elválasztva működik.
61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga
van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat
megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó
szabadságát.
62. § A Magyar Köztársaság elismeri a békés
gyülekezés jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.
63. § (1) A Magyar Köztársaságban az egyesülési jog
alapján mindenkinek joga van a törvény által nem tiltott célra szervezeteket
létrehozni, illetőleg azokhoz csatlakozni.
(2) Politikai célt szolgáló fegyveres szervezet az
egyesülési jog alapján nem hozható létre.
64. § A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van
arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy panaszt
terjesszen az illetékes állami szerv elé.
65. § (1) A Magyar Köztársaság - a törvényben
meghatározott feltételek szerint - biztosítja a menedékjogot azoknak a külföldi
állampolgároknak, akiket hazájukban, illetőleg azoknak a hontalanoknak, akiket
tartózkodási helyükön faji, vallási, nemzeti, nyelvi vagy politikai okokból
üldöznek.
(2) A menedékjogot élvező személyt más államnak nem
lehet kiadni.
66. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a férfiak
és a nők egyenjogúságát minden polgári és politikai, valamint gazdasági,
szociális és kulturális jog tekintetében.
(2) A Magyar Köztársaságban az anyáknak a gyermek
születése előtt és után külön rendelkezések szerint támogatást és védelmet kell
nyújtani.
(3) A munka végzése során a nők és a fiatalok
védelmét külön szabályok is biztosítják.
67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek
joga van a családja, az állam és a társadalom részéről arra a védelemre és
gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez
szükséges.
(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a
gyermeküknek adandó nevelést megválasszák.
(3) A családok és az ifjúság helyzetével és
védelmével kapcsolatos állami feladatokat külön rendelkezések tartalmazzák.
68. § (1) A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és
nyelvi kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.
(2) A Magyar Köztársaság védelemben részesíti a
nemzeti és nyelvi kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket a
közéletben, saját kultúrájuk ápolását, anyanyelvük használatát, az anyanyelvű
oktatást, a saját nyelven való névhasználat jogát.
69. § (1) A Magyar Köztársaságban senkit nem lehet
magyar állampolgárságától önkényesen megfosztani, vagy magyar állampolgárt a
Magyar Köztársaság területéről kiutasítani.
(2) Magyar állampolgár külföldről bármikor
hazatérhet.
(3) Minden magyar állampolgár jogosult arra, hogy
törvényes külföldi tartózkodásának ideje alatt a Magyar Köztársaság védelmét
élvezze.
70. § (1) Minden nagykorú magyar állampolgárnak
joga van ahhoz, hogy - ha állandó lakóhelye Magyarországon van - az
országgyűlési és a tanácsi választásokon választó és választható legyen.
(2) Nincs választójoga annak, aki a
cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt, illetőleg aki a
közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet hatálya alatt áll, továbbá aki
jogerős szabadságvesztés büntetését, vagy aki büntetőeljárásban jogerősen
elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti.
(3) A helyi tanácsok tagjainak választásánál a
választójog - külön törvény szerint - megilleti a Magyarországon tartósan
letelepedett nem magyar állampolgárokat is.
(4) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz,
hogy részt vegyen a közügyek vitelében, továbbá hogy rátermettségének,
képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen.
70/A. § (1) A Magyar
Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi,
illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj,
szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel
nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti
bármilyen hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség
megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.
70/B. § (1) A Magyar
Köztársaságban mmindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen
megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez,
amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a
szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.
70/C. § (1) Mindenkinek joga
van ahhoz, hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal
együtt szervezetet alakítson vagy ahhoz csatlakozzon.
(2) A sztrájkjogot az ezt szabályozó törvények
keretei között lehet gyakorolni.
70/D. § (1) A Magyar Köztársaság
területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki
egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a
munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás
megszervezésével, valamint az épített és a természetes környezet védelmével
valósítja meg.
70/E. § (1) A Magyar
Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség,
betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja
meg.
70/F. § (1) A Magyar
Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés
kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános
iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú
oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja
meg.
70/G. § (1) A Magyar
Köztársaság tiszteletben tartja és támogatja a tudományos és művészeti élet
szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni,
kutatások tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői
jogosultak.
70/H. § (1) A haza védelme a
Magyar Köztársaság minden állampolgárának kötelessége.
(2) Az állampolgárok az általános honvédelmi
kötelezettség alapján fegyveres vagy fegyver nélküli katonai szolgálatot,
illetőleg törvényben meghatározott feltételek szerint polgári szolgálatot
teljesítenek.
70/I. § A Magyar Köztársaság
minden állampolgára köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a
közterhekhez hozzájárulni.
70/J. § A Magyar Köztársaságban
a szülők, gondviselők kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni.
70/K. § Az alapvető jogok
megsértése miatt keletkezett igények, továbbá a kötelességek teljesítésével
kapcsolatban hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők.”
35. § (1) Az Alkotmány 71. §-ának (1) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(1) Az országgyűlési képviselőket, valamint a
községi, a városi és a fővárosi kerületi tanácsok tagjait (a helyi
tanácstagokat) a választópolgárok általános és egyenlő választójog alapján,
közvetlen és titkos szavazással választják.”
(2) Az Alkotmány 71. §-ának (3) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(3) Az országgyűlési képviselők és a tanácstagok
választásáról külön törvény rendelkezik.”
36. § Az Alkotmány XIV. fejezete helyébe a következő
rendelkezések lépnek:
A Magyar Köztársaság fővárosa és nemzeti jelképei
74. § A Magyar Köztársaság fővárosa Budapest.
75. § A Magyar Köztársaság himnusza Kölcsey Ferenc
Himnusz című költeménye Erkel Ferenc zenéjével.
76. § A Magyar Köztársaság címeréről, zászlajáról
és azok használatáról alkotmányerejű törvény rendelkezik.”
37. § Az Alkotmány 77. §-ának (2) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(2) Az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok a
társadalom valamennyi szervezetére, minden állami szervre és állampolgárra
egyaránt kötelezőek.”
38. § (1) Ez a törvény - a 4. § (2) bekezdésének, a 38. §
(5) bekezdésében megjelölt rendelkezése kivételével, a 6-8. §-oknak a 38. § (3)
bekezdésében megjelölt rendelkezései kivételével, a 16. §-nak a 38. § (5)
bekezdésében megjelölt rendelkezése kivételével, továbbá a 24-25. § és a 27. §
kivételével - a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg az Alkotmány 49.
§-a, 72-73. §-a és a 77. §-ának (3) bekezdése a hatályát veszti. Az Alkotmány
címében és szövegében a „Népköztársaság” elnevezés „Köztársaság” elnevezésre,
az Alkotmány 19. § (5) bekezdésében a „törvény”, a 34. §-ban a „külön törvény”,
a 44. § (2) bekezdésében a „törvény” és az 53. § (4) bekezdésében a „törvény”
elnevezés „alkotmányerejű törvény” elnevezésre változik. Ahol jogszabály a
Magyar Népköztársaságot említi, ezen a Magyar Köztársaságot kell érteni.
(2) A törvény hatálybalépésének napján a Magyar
Népköztársaság Elnöki Tanácsa megszűnik. Ezzel egyidejűleg az Alkotmány II.
fejezetében „Az Országgyűlés” alcím, továbbá az Alkotmány 35. § (2) bekezdés
harmadik mondatából az „és törvényerejű rendelettel” szövegrész, a 37. § (3)
bekezdés első mondatából az „elnöke, elnökhelyettesei és” szövegrész, valamint
a második mondatából „törvényerejű rendelettel” szövegrész, a 38. § harmadik
mondatából „az Elnöki Tanács vagy” szövegrész, továbbá a 43. § (2) bekezdés
első mondatából a „törvényerejű rendelettel” szövegrész a hatályát veszti. Ahol
jogszabály az Elnöki Tanácsot vagy annak elnökét említi, ezen - eltérő
rendelkezés hiányában - a köztársasági elnököt kell érteni.
(3) A törvény 6. §-ának az Alkotmány 20. § (2)-(6)
bekezdéseit megállapító rendelkezése, a 7. §-nak az Alkotmány 20/A. § (2)-(3)
bekezdéseit megállapító rendelkezése, a 8. §-nak az Alkotmány 22. § (1) és
(4)-(5) bekezdéseit megállapító rendelkezése, továbbá a 24-25. §-a az
országgyűlési képviselők következő általános választása után összeülő új
Országgyűlés alakuló ülésének a napján lép hatályba.
(4) A törvény 27. §-a a tanácstagok következő
általános választása kitűzésének a napján lép hatályba.
(5) A törvény 4. § (2) bekezdésének az Alkotmány
19. § (3) bekezdés k) pontjában szereplő, a Magyar
Nemzeti Bank elnökének megválasztására vonatkozó, továbbá a törvény 16. §-ának
az Alkotmány 30/A. § (1) bekezdés i) pontjában szereplő, a Magyar
Nemzeti Bank elnökhelyetteseinek kinevezésére vonatkozó rendelkezése
hatálybalépéséről külön törvény rendelkezik.
(6) Az Alkotmány 38. §-a, továbbá a 43. § (2)
bekezdés első mondatából az „államtitkári rendelkezéssel” szövegrész az új
Országgyűlés által megválasztott Minisztertanács hivatalba lépése napján
hatályát veszti; ezen a napon megszűnik a Minisztertanács elnökhelyettese
tisztség.
(7) A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke
tisztség 1989. december 31-én megszűnik.
(8) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg
hatályba lép az Alkotmány módosításáról szóló 1989. évi I. törvény 3. §-a.
(9) A Magyar Köztársaság címeréről, zászlajáról és
azok használatáról szóló törvény hatálybalépéséig a Magyar Köztársaság címere
és zászlaja a jelenlegi állami címer, illetve zászló.
39. § (1) Az Országgyűlés felhatalmazza az
igazságügyminisztert, hogy a Magyar Köztársaság Alkotmányának egységes szövegét
a Magyar Közlönyben közzétegye.
(2) A Minisztertanács 1990. április 30-ig
gondoskodjon az e törvény végrehajtásához szükséges törvényjavaslatok
Országgyűlés elé terjesztéséről, illetőleg a hatáskörébe tartozó jogalkotási
feladatok elvégzéséről.
40. § (1) Ha az e törvénnyel visszaállított köztársasági
elnöki tisztség betöltésére az új Országgyűlés megválasztása előtt kerül sor,
akkor a köztársasági elnököt a választópolgárok az általános és egyenlő
választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással négy évre választják meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti választás részletes
szabályait külön törvény tartalmazza.
(3) A köztársasági elnök hivatalba lépéséig az
elnöki jogkört a 16. §-nak az Alkotmány 29/E. §-át megállapító rendelkezése
szerint az Országgyűlés elnöke gyakorolja.
68. § A Magyar Népköztársaság zászlaja
piros-fehér-zöldszínű, középen a Magyar Népköztársaság címerével.
69. § A Magyar Népköztársaság fővárosa: Budapest.
XI. FEJEZET
Záró rendelkezések
70. § (1) A Magyar Népköztársaság Alkotmánya kihirdetése
napján lép hatályba; végrehajtásáról a minisztertanács gondoskodik.
(2) A minisztertanács köteles az Alkotmány
végrehajtásához szükséges törvényeket az Országgyűlés elé terjeszteni.
71. § (1) Az Alkotmány a Magyar Népköztársaság
alaptörvénye.
(2) Az Alkotmány, valamint az alkotmányos
jogszabályok az államhatalom valamennyi szervére és az állam minden polgárára
egyaránt kötelezők.